Abtenau

In vara anului 2014, m-am hotarat sa merg in concediu in Austria. Sau mai bine zis, din nou in Austria. Tara in care ma simt ca acasa, unde oamenii sunt atat de apropiati si de sinceri cu oaspetii lor, incat nu sti ce sa crezi, daca au vreun interes, sau chiar asa sunt ei. Abia dupa ce vorbesti si te apropii de ei (cateva vorbe), iti dai seama, ca pur si simplu, asta este felul lor de a fi.

Dupa ce mi-am ales regiunea pe care urma sa o vizitez, Salzburgerland, am facut un traseu pe care urma sa-l parcurg de-a lungul celor doua saptamani ce aveam sa le petrec in afara granitelor tarii. Mi-am ales obiectivele turistice (in special pe cele pe care doream sa le vad), am cautat unde sa ma cazez, unde voi manca, si tot ce este legat pentru a iesi un concediu reusit.
Am ales sa plec sambata. Zi pe care o recomand tuturor, daca vreti sa tineti cont de sfatul meu. Daca plecati, mai ales cu noaptea'n cap (ora 4-5), drumul v-a fi parfum de femeie, adica liber, pentru ca majoritatea oamenilor normali (cu exceptia pasarilor de noapte), la ora aceea se cam intorc de pe o parte pe alta in pat. La indemnurile mai multor cunostinte, am urmat traseul Bucuresti - Pitesti - Craiova - Dr. Turnu Severin - Timisoara - Sannicolau Mare - Cenad. Drumul a fost super din toate punctele de vedere, nu aglomerat, bine astfaltat, parca mai putine localitati (prilej de a "zbura" la joasa inaltime fara teama "capetelor de creta". Nu TIR-uri, nu carute, nu animale, cam "nu" nimic. Prin vama am trecut cu viteza luminii, tot asa prin Mako in drum spre Szeged, apoi pe autostrada catre una dintre iubitele mele capitale ale fostului Imperiu Austro-Ungar, Budapesta. Bineinteles ca nu am innoptat la Budapesta prima noapte, ci intr-un loc in care am mai fost, si unde cu siguranta voi reveni, un loc unde te poti relaxa din toate punctele de vedere, mai ales daca vrei liniste (cred ca multi dintre voi doriti acest lucru), unde nu auzi decat pasarile care canta si bataia aripilor lor, pestii care inoata, gazdele care zboara, caii care fornaie si necheaza, frunzele care fosnesc, iarba care creste, vantul care adie, soarele care apune, luna care rasare, norii care plutesc pe cer, si nu in ultimul rand, respiratia iubitei cu care impartasesti aceste frumuseti ale naturii. Stiu ca multi ma veti bodogani ca nu dau numele localitatii respective. Nu ca nu stiu cum se numeste, sau am uitat pur si simplu, dar, va invit sa intrati pe site-ul agentiei de turism MagNet Travelwww.magnettravel.ro, unde veti gasi programul organizat de agentia noastra pe care-l vom pregati, pentru a va putea bucura si voi, in vitorul apropiat.

A doua zi, dupa ce am mancat dimineata bine (tipic unguresc, si la propriu si la figurat), am luat-o din loc, pe urmatorul traseu - Budapesta - Viena - St. Polten - Salzburg. La cativa kilometri inainte de Salzburg, am parasit autostrada, in dreptul localitatii Mondsee, unde am trecut pe langa lacul cu acelasi nume. Mai departe am mers catre Bad Ischl, trecand pe langa un alt lac renumit, Wolfgangsee. Dupa Bad Ischl, urmatoarea localitate mai mare si mai importanta inainte de Abtenau, ar fi Gosau. Am ales acest drum datorita frumusetii lui. Serpuieste printre munti (trecand pe langa lacuri pe care in timpul verii austriecii si nu numai le folosesc pentru plaja fiind amenajate locuri speciale, in loc sa mearga la mare), prin localitati mici (sate - Dorf) si linistite, ingrijite si curate, cu tot confortul dorit si ravnit de orice conational.
Ajuns la Abtenau, sarmanul GPS, m-a dus si de acesta data la destinatia dorita (aproape ca de obicei), la un hotel pe care l-am cautat si l-am selectat, dupa dorintele si necesitatile mele. Gazda, pentru ca este vorba de o gazda aici, chiar daca este vorba despre un hotel (destul de "modest", 58 camere), ne-a intampinat ca si cand ne-am fi cunoscut de ani de zile. Dupa cateva vorbe, cum a fost drumul, daca am mai fost in Austria (l-am surprins ca stiam foarte multe lucruri despre acesta tara, si ca mai fusesem aici), ne-a cazat in camera pentru care facusem rezervarea. Toti, si cand spun toti, ma refer la tot personalul inclusiv la familia lui, pentru ca am omis sa va spun, este o afacere de familie, sunt foarte amabili, zambitori, binevoitori. Chiar te simti ca acasa. Pe parcursul celor cateva zile care le-am petrecut acolo (7 nopti), am vorbit in putinul timp pe care l-am avut la dispozitie, pentru ca am fost tot timpul plecat, vrute si nevrute cu gazda, istorie, politica, bucatarie...

Despre Abtenau ce pot ca spun. Este un oras mic, o statiune linistita, situata la aproximativ 50 de km de Salzburg, in valea Lammertal. Natura este stapana intre lantul muntos Tennen, muntele Dachstein si Bischofsmutze. Tot aici se afla cea mai vasta campie alpina din Austria, Postalm, cascadele Dachserfall si Tricklfall, lacul Eglsee, care ofera regiunii un farmec aparte. Oferta de experiente noi, face cadrul perfect pentru o experienta de neuitat alaturi de familie sau cei dragi. Activitati precum rafting, canyoning, parapantism, mountain biking, sau chiar sanius pe timpul verii. Da, ati citi bine sanius pe timpul verii (am urcat cu telegondola la Karkogel). La mai putin de o ora de mers cu masina veti gasi numeroase atracţii naturale şi culturale, cum ar fi cheile Lammerklamm, peştera glaciară din Werfen, unde se afla si cetatea Hohenwerfen si nu in ultimul rand orasul lui Mozart, Salzburg.
A fost sa fie, ca in ziua cand am ajuns la Abtenau, sa fie finala CM 2014 din Brazilia, dintre Germania si Argentina. O experienta frumoasa, pe care am trait-o alaturi de numerosii turisti germani, veniti in Austria in vacanta. Finala "s-a tinut" in principala piateta, unde pe biserica Sf. Nicolae, a fost intins un ecran pe care a fost proiectat meciul. Asa cum am spus, am trait la intensitate maxima, alaturi de toti nemtii (cu halba'n mana si snitelul in fata), aceasta finala care a avut un final fericit pentru toti cei de acolo, si implicit pentru mine. Sincer sa fiu sunt un fan al mannschaft-ului. Am baut bere cu totii, pana "ne-a stat limba pluta" cum este vorba. Pana sa inceapa meciul a fost un mic spectacol cu cateva fetite mulatre, imbracate cu pene, tipic Carnavalului de la Rio, care au cantat si dansat pentru buna voie a celor veniti sa urmareasca aceasta partida.

ABTENAU

Ziua urmatoare, am facut o excursie la Hallstatt, un sat aflat chiar pe malul lacului cu acelasi nume, cunoscut pentru productia de sare, din vremuri indepartate, sarea fiind o resursa foarte valoroasa in aceasta zona. Este inscris pe lista UNESCO din 1997. Ca o curiozitate, locul pe care este amplasat, fiind foarte stancos, iar spatiul dedicat cimitirului fiin redus, este nevoie ca in general la 10 ani, sa se faca exhumarea celor inmormantati intr-un osuar special amenajat, pentru a face loc celor decedati ulterior (o informatie sinistra), o colectie de cranii decorate cu nume, profesii, proprietar, data decesului, fiind pastrate in capela. Numarul locuitorilor este foarte mic (aproximativ 800). Poate fi parcurs la pas in maxim 10 minute. Parcari sunt destule, dar costa (!!!!). Suveniruri, WC (50 centi), terase, inghetata buna, plimbare pe lac, cam asta-i tot. Ca o replica a acestui oras, cine credeti ca s-a gasit sa o faca, nimeni altul, decat poporul chinez. Atat de mult le-a placut, ca ce-au zis ei... Intr-adevar am vazut multi, si cand zic multi, nu exagerez deloc (autocare) cu "galbeni" ("galbeni" pe doua picioare, nu in portmoneu), zic asa pentru ca nu stiu ce erau. Dar am intrebat doua fete de unde erau, si mi-au spus ca din Taiwan!!! Zic "Ba esti nebun? Raspund tot eu - "Ba esti prost?". Va dati seama cat le costa, si cat fac de acolo de unde vin (aproape stau cu capu-n jos de unde vin ele) ca sa vina aici pe Batranul Continent...

HALLSTATT

BAD ISCHL

LAMMERKLAMM - Cheile raului Lammer un al afluent al raului Salzach

In alta zi am fost pe Grossglockner Hochalpenstrasse, un fel de Transalpina sau Transfagarasanul, dar muuuult mai greeeeea. Undeva mai bine de 100 km de Abtenau, aproape de Zell am See-Kaprun. Drum perfect, vreme superba, lume ca la urs. Acces pe sosea cu plata pentru toate tipurile de vehicole (34 euro autoturism). Drumul este denumit dupa varful cu acelasi nume, cel mai inalt din Austria, 3798 m. Se afla situat in partea de sud a masiviului Hohe Tauern, la granita dintre Carintia si Tirolul de est.
Am sa pun cateva fotografii, iar pe youtube voi posta un clip. Cuvintele sunt de prisos. Pentru a va da seama cam la ce inaltime am fost pe Edelweisspitze (vf. Floare de colt - 2571 m), putin mai sus zburau avioane de mici dimensiuni, de agrement, gen acela care s-a prabusit la noi in Apuseni. Adica daca de la baza muntelui le vedeai ca pe o gaza, aici "intindeai mana si le prindeai".

GROSSGLOCKNER HOCHALPENSTRASSE

Alta zi am fost la Hohenwerfen Castle, care se afla deasupra orasului Werfen. A fost contruit in sec. XI. In prezent bastionul a fost renovat, oferind numeroase atractii, excursii ghidate, fiind vizitat de numerosi turisti, mai ales pentru spectacolul oferit de pasarile de prada care sunt dresate pentru a oferi demonstratii aproape zilnice. Frumusetea locului si panorama ce se vede chiar din turnul cu clopot, nu trebuie ratata. Toate castelele si cetatiile pe care le-am vazut la viata mea (destul de multe) ma impresioneaza. De ce spun lucrul acesta? Pai de cate ori pasesc prin curtea vreunui astfel de loc, pe coridoare, prin incaperi, pivnite, camere de tortura, sali de arme, sali unde se manca, dormitoare, locul de unde se tragea cu pusca, tunul, arbaleta, arcul, de unde se aruncau bolovani, apa fiarta, smoala, etc, parca ma intorc in timp, parca astept sa iasa vreun "ciudat" din vremurile alea cu haine de epoca, sa apara vreo "naluca" cu o lumanare in loc de lanterna, sa-l duca pe vreun nefericit la camera de tortura sa-l intinda (ca e prea mic de inaltime). Vremuri de mult apuse... Imaginati-va ca va uitati peste un tun care este postat sub un geamlac mic, si priviti in zare cum vin inamicii, care de obicei erau cata frunza, cata iarba, si vor sa cucereasca cetatea. Sentimente ciudate ma incearca mereu. Daca pamantul pe care pasim, padurile prin care trecem, apele care strabat muntii, dealurile, campiile, daca iarba, daca pasarile, daca, daca, daca toate acestea ar putea vorbi, ar putea povesti, ar putea rula ca o pelicula de film... va dati seama cate au vazut, cate au auzit. Poate ziceti ca am luat-o razna. Dar astfel de sentimente ma incearca cand ajung in astfel de locuri.

Chiar daca am mai fost in Salburg (niciodata sa nu spui niciodata), daca am avut ocazia, am  revenit in orasul lui Mozart, pentru a vedea pe langa ce am parcurs in vizitele anterioare, si alte lucruri noi. Ca de fiecare data nu am avut ce regreta, pentru ca mi-am "rupt piciorele", ca de obicei, deoarece pentru a vedea un oras, daca vrei sa-l vezi cu adevarat, trebuie sa-l parcurgi pe jos. Nu voi spune multe lucruri, deoarece de cele mai multe ori, zicea cineva, "o fotografie face cat o mie de cuvinte".

Abtenau castiga teren in topul preferintelor turistilor romani

Statiunea Abtenau se afla in valea Lammertal, la 50 de km de orasul lui Mozart - Salzburg si reprezinta o destinatia ideala pentru cei ce vor sa se refugieze in sanul naturii, sa se bucure de drumetii, de obiceiurile zonei, dar si de produse culinare traditionale. Abtenau, pe timpul iernii prezinta interes in special pentru pasionatii de ski si snowboarding, iar pe timpul verii ofera numeroase activitati printre care rafting-ul, canyoning-ul, parapantismul si mountain biking. Ceva aparte, reprezinta – saniusul - pe timpul verii. Cei ce doresc sa incerce ceva nou vor putea experimenta “toboganul de vara” din Abtenau, cea mai mare pista de sanius de vara din lume, ce atinge lungimea de 1950 de metri. Saniutele de vara sunt perfect sigure, viteza lor putand fi reglata in functie de dorinta fiecarui pasager. Fiind una din cele mai pitoresti zone de ski din Austria, Abtenau dispune de o infrastructura montana moderna, turistii avand la dispozitia sapte teleferice cu o capacitate de peste 5300 de persoane pe ora, oferind iubitorilor zapezii accesul la 37 de partii individuale. Tot aici se gaseste si cea mai vasta campie alpina din Austria, Postalm, aflata intre Abtenau si Strobl in regiunea Wolfgangsee, dar si cascadele Dachserfall si Tricklfall, lacul Eglsee, ce ofera regiunii un farmec aparte. Muntele Karkogel se transforma vara in paradisul drumetilor, indiferent de nivelul de dificultate pe care acestia il prefera. Parcul acvatic le pune la dispozitie vizitatorilor un spatiu de 500 de metri patrati, bazine special amenajate pentru copii si doua tobogane, cu o lungime de 70 de metri. Turistii se pot bucura de piscina cu flux circular, de fantani de apa, dusuri si masaj, si mai ales de o priveliste uluitoare la baza Alpilor. Turistii se pot rasfata cu delicatesele locale ale zonei Tennengau. Numeroasele hanuri sau cabane rustice ii asteapta pe drumeti - de la mijlocul lunii mai pana la mijlocul lunii octombrie - pentru a-i imbia cu produse traditionale, 100% ecologice, branzeturi si mezeluri preparate dupa retete pastrate din generatie in generatie, painea de casa, untul sau bautura traditionala in Austria - schnapps, facuta din diferite fructe (prune, mere, pere) cu o tarie cu 40% alcool, este asemanatoare palincii romanesti. A fost creat un traseu special, numit Via Culinaria, care ii conduce pe gurmanzi catre cei mai importanti 17 producatori locali, recunoscuti in landul Salzburg pentru delicatesele pe care le prepara, turistii avand ocazia de a vizita cu aceasta ocazie fermele. Cardul SalzburgLand le asigura celor ce il achizitioneaza accesul liber la 190 de atractii turistilor din landul cu acelasi nume. Acesta este cheia la obiective diverse, fie ca este vorba de o intrare la muzeu sau numeroase calatorii cu telegondola, accesul la piscine si zone de spa sau practicarea de minigolf.

D-na Christel Putz-Hooijer,
alaturi de Markus Gutjahr (dreapta),
proprietarul hotelului cu acelasi nume,
si Josef Promok - Hotel Gasthof - Weißes Rößl
Conform datelor oferite de reprezentanta Biroului de Turism din zona, Christel Putz-Hooijer, numarul innoptarilor romanilor inregistrate este in crestere. Alaturi de alte 13 regiuni, printre care se numara: Burgenland, Alpii Vienezi, Mostviertel, Schladming-Dachstein, Millstatter See, Abtenau, Gastein, Zell am See-Kaprun, Otztal, Arlberg, Bregenzerwald, Vamed Vitality World, Tauern Spa, zona Abtenau este adusa in atentia romanilor prin programul "Descopera secretele verii in Austria”.